Schaarsteprincipe

Schaarsteprincipe: Sale ends today!

Het benadrukken van schaarste zorgt ervoor dat mensen sneller geneigd zijn een aankoop te doen. De werking van het schaarsteprincipe vindt zijn oorsprong in de tijd dat we nog jagers en verzamelaars waren. Voedsel was in die tijd schaars en niet altijd voorradig. Wanneer het voedsel op leek te raken in een gebied werd het beetje voedsel dat er nog was natuurlijk veel meer waard. Daarnaast werd het een noodzaak dat beetje voedsel zo snel mogelijk te bemachtigen.

Een soortgelijk effect ontstaat wanneer mensen online te maken krijgen met een schaars product. Je kunt denken aan:

  • Alleen deze week, of nog sterker Alleen vandaag
  • Nog 3 producten op voorraad
  • Dit aanbod eindigt over 1 dag, 3 uur en 24 minuten

De website booking.com maakt veelvuldig gebruik van dit principe. En test dit ook! Een onbewust krachtig instrument.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.