Zijn we slecht in het beoordelen van onze eigen foto’s? Nou, dat heb ik geweten …
Kun je je eigen foto’s wel goed beoordelen? En hoe kun je LinkedIn foto of je foto voor je CV verbeteren, testen en laten beoordelen? Via growth hacking tools kun je met een datadriven aanpak je eigen foto’s testen. Maar onderzoek toont aan dat we slecht zijn in het beoordelen van onze eigen foto’s.
En dat was even schrikken voor me. Dacht dat ik wel een leuke foto voor LinkedIn en CV had. Ok, hij was niet super professioneel, maar wel bijzonder. Fact based helaas de plank volledig misgeschoten. Na mijn klus bij Canon vond ik het tijd om mijn eigen beeld eens te bekijken. Dat begon met een nieuwe professionele foto door een geweldige fotograaf. Maar de laatste tijd ook flink bezig met bijspijkeren van vakkennis, cursussen, webinars, growth hacking/growth marketing en nog veel meer. Zeg maar een frisse blik op mijn eigen business en werkwijze, LinkedIn profiel en CV.
Testen foto naar aanleiding van Webinar growthhacking
Tijdens de webinar van Jean Bonnenfant van Growth Tribe kwamen diverse tools aan bod. Onder andere een tool voor het testen van je foto. Gecombineerd met het onderzoek over het slecht kunnen beoordelen van eigen foto’s (zie verderop), ben ik er direct mee aan de slag gegaan. Stap 1 was om mijn nieuwe foto datadriven te laten checken via de tool van www.photofeeler.com.
Gewoon omdat het leuk is. En relevant omdat ik theorie in de praktijk kan toepassen. Voor het belang van de eerste indruk, voor mij relevant vanwege mijn interim werkzaamheden.
Eye opener: oude foto LinkedIn en CV volledig door de mand gevallen
Tsjaa, dat was toch even een eye opener die ik niet had zien aankomen. Mijn oude foto viel volledig door de mand en had ik al geruime tijd live staan. Wat heb ik gemist? Natuurlijk wist ik als wel dat de eerste indruk belangrijk is en dat mijn beeld een rol speelt. Maar de cijfers hebben mij met de neus op de feiten gedrukt. De testen die de verschillen aantonen, hebben me nieuwe inzichten gegeven. Hopelijk kun jij ze ook gebruiken. Bijvoorbeeld voor de foto’s van sales collega’s waar (soms ook vanuit merkdenken) een bepaalde uitstraling is gewenst, of andere personen binnen de organisatie waar de eerste indruk belangrijk is.
Bevindingen foto’s op drie aspecten: competent, likable, influential
De foto’s zijn getest op drie aspecten: competent, likable, influential in de categorie zakelijk. De resultaten zijn als volgt, eerst zonder getallen, zodat je zelf nog even blanco kunt meedenken.
Eerst twee foto’s getest: de oude foto en de zelf gekozen nieuwe foto. Daarna nog twee extra foto’s getest, eentje of ik het aspect likable kon verbeteren. De foto’s waren als volgt:
Resultaten en beoordeling van de growth hacking foto test
- Mijn oorspronkelijk foto scoort aanzienlijk minder op alle drie aspecten competent, likable en influential. En kreeg ook de meeste opmerkingen (oa selfie perspectief).
- De zelf gekozen nieuwe foto 2 was goed met een mooie score. De alternatieven met ook reacties van mensen, leverde extra inzicht. En uiteindelijk ook een betere foto.
- Foto 3 met het blauwe jasje scoorde het beste op Competent en Influential. En is de uiteindelijke keuze geworden.
- Foto 4 scoorde ook goed en het beste op Likable.
Mijn learnings van de tests en conclusie op dit moment:
Ik heb nu gekozen om het aspect competent de meeste prio te geven en daarom voor de foto 3 met het lichtblauwe jasje. Maar als er input retour komt dat likable nog belangrijker is, dan neem ik dat graag in overweging.
Een mooi inzicht om data te blijven checken, te toetsen, te testen, door te ontwikkelen. Om onderzoek erbij te pakken en de steeds sneller ontwikkelende slimme AI tools met hun algoritmes nog meer te omarmen.
Reactie? Meer weten? Heb je een reactie, wil je meer weten, of kan ik met je meedenken? Laat een reactie achter, of neem contact op.
Bronnen en wellicht leuk om te lezen/kijken:
Over het onderzoek, over hoe we zelf toch niet zo goed in staat zijn onze eigen foto te selecteren.
Verdieping onderzoek Choosing face en je eigen profielfoto selectie,
lees: Choosing face: The curse of self in profile image selection
Over Face Value, Face perception en first impression. Dr. Alexander Todorov (Professor of Psychology, Princeton University)
Over ons unconsious mind en het onbewuste
https://johndutch.nl/how-big-is-the-unconscious-mind/
Gebruikte tool voor beoordelen van LinkedIn foto:
https://www.photofeeler.com/
Professionele fotograaf: De fantastische fotograaf van mijn foto’s: Sander Nagel
HASHTAGS #datadriven #linkedintips #recruitment #interim #growthhacking